Silniki zaburtowe wykorzystywane są jako podstawowy lub dodatkowy napęd różnych łodzi. Najczęściej korzystają z nich właściciele łodzi motorowych oraz jachtów, jednak mogą one stanowić także napęd np. pontonu lub kajaka. W zależności od rodzaju łodzi, dobierany jest odpowiedni typ silnika zaburtowego, jednak większość z dostępnych na rynku modeli tego typu napędu, ulega podobnym awariom. Jakie są typowe awarie silników zaburtowych? Wyjaśniamy.
Każdy z elementów silnika zaburtowego może ulec awarii, co ma związek z intensywnym użytkowaniem, a także zapominaniem o tym, że poszczególne podzespoły, z których składa się silnik, wymagają systematycznej konserwacji oraz serwisowania. Zanim zaczniemy korzystać z silnika zaburtowego, trzeba zapoznać się nie tylko z instrukcją jego obsługi, ale także informacjami na temat częstotliwości konserwacji jego elementów i niezbędnych czynności serwisowych. Dbając o stan techniczny silnika zaburtowego, możemy uniknąć typowych awarii oraz zyskać pewność, że nie zawiedzie on nas w najmniej oczekiwanym momencie.
Typowe usterki silników zaburtowych możemy podzielić na dwie grupy. Pierwszą z nich stanowią awarie związane ze zużyciem się lub uszkodzeniem poszczególnych podzespołów – możemy im zapobiegać, dokonując przeglądu i konserwacji silnika zaburtowego po sezonie, a także przechowując napęd w odpowiednich warunkach. Druga grupa awarii to usterki związane z uszkodzeniami mechanicznymi, o które nietrudno, bo do poważnego uszkodzenia łopatek może doprowadzić np. żyłka wędkarska lub spotkanie ze skałą.
Typowe awarie silników zaburtowych to m.in.:
Warto wiedzieć, że np. poważne awarie silnika, których usunięcie może okazać się nieopłacalne, są często spowodowane zapominaniem o systematycznej wymianie filtra paliwa oraz filtra oleju silnikowego.