Każdy element silnika zaburtowego może ulec awarii. Jednym z najczęściej ulegających uszkodzeniom podzespołów napędu łodzi motorowych i jachtów jest śruba napędowa. Zwykle ulega ona uszkodzeniom na skutek braku ostrożności, która prowadzi do różnego rodzaju usterek mechanicznych. Kiedy trzeba wymienić śrubę napędową w silniku zaburtowym? Podpowiadamy.
Silniki zaburtowe zbudowane są z kilku bardzo ważnych elementów, do których zaliczamy spalinowy lub elektryczny silnik właściwy, spodzinę, przekładnię oraz śrubę napędową. Śruba napędowa jest jednym z najważniejszych elementów napędu, który odpowiada za wprowadzanie łodzi w ruch. Ze względu na sposób montażu silnika zaburtowego śruba napędowa może ulec różnym uszkodzeniom mechanicznym np. na skutek nieostrożnego podpływania do brzegu i pływania po płyciźnie, a także kolizji z zatopionym obiektem np. pniem drzewa lub niewidocznymi pod powierzchnią wody skałami. Usterki śruby napędowej dość często związane są również z nawinięciem się na wał śruby stalowych lin i łańcuchów kotwiczących boje. Przyczyn usterek mechanicznych śrub napędowych jest wiele, jednak należy także pamiętać, że do usterki może doprowadzić brak dbałości o poszczególne elementy silnika zaburtowego, który powinien być systematycznie poddawany konserwacji oraz serwisowany.
Śrubę napędową trzeba koniecznie wymienić, gdy ulegnie ona uszkodzeniom, które uniemożliwiają jej prawidłową pracę, a także wpływają na efektywność działania napędu. Niektóre usterki można szybko usunąć, jednak nie zawsze udaje się przywrócić pełną sprawność śruby napędowej, np. poddając ją regeneracji. O konieczności wymiany śruby napędowej świadczy także jej znaczne zużycie np. ubytki w obrębie łopaty oraz usterka mechaniczna.
Zanim wymienimy śrubę napędową, warto skonsultować się ze specjalistą, który oceni, czy wymiana tego elementu silnika zaburtowego jest konieczna i ewentualnie podejmie się naprawy lub regeneracji uszkodzonego podzespołu.