Kiedy śruba napędowa w silniku zaburtowym wymaga wymiany?

czlowiek-zmienia-smiglo-na-silniku-zaburtowym

Każdy element silnika zaburtowego może ulec awarii. Jednym z najczęściej ulegających uszkodzeniom podzespołów napędu łodzi motorowych i jachtów jest śruba napędowa. Zwykle ulega ona uszkodzeniom na skutek braku ostrożności, która prowadzi do różnego rodzaju usterek mechanicznych. Kiedy trzeba wymienić śrubę napędową w silniku zaburtowym? Podpowiadamy.

Co najczęściej powoduje uszkodzenia i awarie śruby napędowej?

Silniki zaburtowe zbudowane są z kilku bardzo ważnych elementów, do których zaliczamy spalinowy lub elektryczny silnik właściwy, spodzinę, przekładnię oraz śrubę napędową. Śruba napędowa jest jednym z najważniejszych elementów napędu, który odpowiada za wprowadzanie łodzi w ruch. Ze względu na sposób montażu silnika zaburtowego śruba napędowa może ulec różnym uszkodzeniom mechanicznym np. na skutek nieostrożnego podpływania do brzegu i pływania po płyciźnie, a także kolizji z zatopionym obiektem np. pniem drzewa lub niewidocznymi pod powierzchnią wody skałami. Usterki śruby napędowej dość często związane są również z nawinięciem się na wał śruby stalowych lin i łańcuchów kotwiczących boje. Przyczyn usterek mechanicznych śrub napędowych jest wiele, jednak należy także pamiętać, że do usterki może doprowadzić brak dbałości o poszczególne elementy silnika zaburtowego, który powinien być systematycznie poddawany konserwacji oraz serwisowany.

Kiedy niezbędna jest wymiana śruby napędowej?

Śrubę napędową trzeba koniecznie wymienić, gdy ulegnie ona uszkodzeniom, które uniemożliwiają jej prawidłową pracę, a także wpływają na efektywność działania napędu. Niektóre usterki można szybko usunąć, jednak nie zawsze udaje się przywrócić pełną sprawność śruby napędowej, np. poddając ją regeneracji. O konieczności wymiany śruby napędowej świadczy także jej znaczne zużycie np. ubytki w obrębie łopaty oraz usterka mechaniczna.

Zanim wymienimy śrubę napędową, warto skonsultować się ze specjalistą, który oceni, czy wymiana tego elementu silnika zaburtowego jest konieczna i ewentualnie podejmie się naprawy lub regeneracji uszkodzonego podzespołu.