Silnik zaburtowy to jeden z droższych elementów, w które wyposaża się np. motorówkę. Jeżeli łódź ma służyć nam w niezawodny sposób, to konieczne jest pamiętanie o niezbędnych przeglądach serwisowych oraz samodzielnej i specjalistycznej konserwacji silnika zaburtowego. Serwisowaniu i konserwacji trzeba poddawać nie tylko silniki, które są na gwarancji. Na czym polega serwis i konserwacja silnika zaburtowego? Wyjaśniamy.
Zarówno systematyczne przeglądy serwisowe, jak i odpowiednia konserwacja pozwalają przedłużyć żywotność silnika zaburtowego i chronią napęd przed usterkami, które związane są z np. nieszczelnościami obudowy i zanieczyszczeniami w zbiorniku paliwa. Rezygnując z systematycznego serwisowania, konserwacji silnika i usuwania niewielkich usterek, musimy liczyć się z ryzykiem wystąpienia poważnej awarii silnika i jego uszkodzenia, o które nietrudno, gdy np. zapominamy, że filtr oleju silnikowego jest jedną z części wymagających okresowej wymiany.
Zarówno serwisowanie, jak i konserwacja silnika zaburtowego powinny odbywać się zgodnie z zaleceniami jego producenta. Niektóre z zabiegów konserwacyjnych możemy wykonać we własnym zakresie, jednak zdecydowana większość prac np. naprawa usterek, wymaga pomocy specjalisty. O przeglądach serwisowych warto pamiętać nie tylko wówczas, gdy silnik znajduje się na gwarancji. Po jej zakończeniu także ważne są systematyczne wizyty w serwisie, bo dzięki nim przedłużymy żywotność silnika i zadbamy o jego idealną sprawność.
Konserwację silnika najlepiej przeprowadzać po zakończeniu sezonu, dzięki czemu właściwie przygotujemy napęd do jego przechowywania i unikniemy uszkodzenia podzespołów, do których może doprowadzić np. znajdująca się pod obudową wilgoć. W przypadku napraw i konserwacji silników zaburtowych najlepiej korzystać z oryginalnych produktów lub zdecydować się na regenerację podzespołów.
Konserwacja silnika zaburtowego uwzględnia: