Śruba napędowa jest jednym z elementów silnika zaburtowego, który może ulec uszkodzeniu. Jeżeli dojdzie do awarii, to możemy bez większych problemów ją wymienić. Zmiana śruby napędowej jest także sposobem na poprawę komfortu korzystania z łodzi. Jaką śrubę napędową wybrać? Na co koniecznie trzeba zwrócić uwagę, zanim zdecydujemy się na zakup śruby napędowej? Podpowiadamy.
Zakup śruby napędowej do silnika zaburtowego wymaga wcześniejszego określenia swoich potrzeb i oczekiwań. Każda śruba napędowa powinna być dobierana indywidualnie. Doświadczeni motorowodniacy polecają zakup śruby napędowej o maksymalnie dużym skoku. Trzeba jednak pamiętać, że ta zasada nie dotyczy wszystkich łodzi. Inne wymagania odnośnie do śruby napędowej mają posiadacze łodzi turystycznych, a inne właściciele łodzi sportowych i wyścigowych.
Oprócz potrzeb i oczekiwań, a także rodzaju łodzi i silnika zaburtowego, do którego szukamy śruby napędowej, trzeba wziąć pod uwagę kilka istotnych kwestii technicznych. Jedną z najważniejszych jest materiał, z którego została wykonana śruba napędowa. Śruby napędowe (np. Solas) produkowane są z odpornej na uszkodzenia, jednak podatnej na korozję stali oraz odpornego na korozję i podatnego na uszkodzenia aluminium. Inne, ważne kryteria wyboru śruby napędowej, które mają wpływ na osiągi łodzi to m.in. średnica śruby, liczba łopatek, a także kąt natarcia i wspomniany wcześniej skok śruby.
Podsumowując, śrubę napędową trzeba dobrać indywidualnie do rodzaju silnika zaburtowego, rodzaju łodzi i sposobu jej użytkowania, a także oczekiwanych osiągów. Priorytetem powinna być wysoka jakość, która przekłada się na żywotność oraz sposób działania śruby do silnika zaburtowego.